In dit blog wil ik jou informeren over het Duitstalige medialandschap en een aantal publicaties daaruit. Zij geven jou met een Duitse blik inzicht in politieke, economische en culturele onderwerpen. Dat is, denk ik, interessant en leuk voor jou als belangstellende wereldburger. Maar de kennis is ook handig of wenselijk als je zaken doet in en met Duitsland of overweegt dat te gaan doen. Of als je samenwerkt met Duits(talige) collega's.
De eerste keuze: digitaal of papier?
In mijn woonplaats Zwolle kun je, in normale tijden, bij de betere boek- en tijdschriftenhandel een flinke hoeveelheid Duitstalige lectuur kopen. Helaas worden de meeste Duitstalige kranten niet elke dag geleverd. Vaak liggen Duitstalige tijdschriften met één of meerdere dagen vertraging na de verschijningsdatum in de winkel.
Een reden temeer om Duitstalige kranten en (artikelen uit) tijdschriften digitaal te lezen. Digitale abonnementen zijn sowieso goedkoper dan papieren abonnementen, maar die laatste worden bij buitenlandse kranten nog duurder door de extra hoge verzendkosten. En ook bij abonnementen is de levering veelal vertraagd.
Zelf maak ik een duidelijke keuze: als ik in Duitsland ben koop ik een "papieren" krant of tijdschrift en lees ik daarnaast artikelen digitaal. In Nederland kies ik eerder alleen voor digitaal, hoewel ik het af en toe niet kan laten om een "vers ritselende" krant aan te schaffen. Het gebruik van apps van Duitse kranten en tijdschriften heeft natuurlijk ook het belangrijke voordeel dat ze je voortdurend op de hoogte houden van het nieuws en daar dan veelal ook nog commentaar op leveren. En dat in de vorm van video's en podcasts
Duitstalige digitale publicaties: algemeen, economisch en cultureel
Het is belangrijk om te beseffen dat een groot land als Duitsland relatief weinig kranten kent die landelijk relevant nieuws brengen en een landelijke invloed hebben. Met dat gegeven in het achterhoofd kom ik tot het volgende lijstje publicaties, waarbij ik meteen toegeef, dat hierbij ook mijn persoonlijke voorkeuren een rol spelen:
Algemene (kwaliteits)kranten met een brede inhoud waaronder binnen- en buitenlands nieuws:
1. Die Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) http://www.faz.net/aktuell/ Zoals de naam al zegt, wordt dit dagblad in Frankfurt am Main uitgegeven. Deze, naar eigen zeggen, politiek onafhankelijke krant wordt over het algemeen als gematigd conservatief beschouwd. Op de website vind je onder het tabblad "Finanzen" uitgebreide financiële- en beursinformatie. http://www.faz.net/aktuell/finanzen/
2. Die Süddeutsche Zeitung, http://www.sueddeutsche.de/ Deze dagelijks verschijnende krant wordt uitgegeven in München, maar heeft een landelijk bereik. De krant heeft een links-liberale kleur.
3. Die Zeit: http://www.zeit.de/index . Deze wekelijks verschijnende kwaliteitskrant met een liberale "kleur" richt zich met name op hoogopgeleiden. De krant wordt uitgegeven in Hamburg.
4. Der Spiegel http://www.spiegel.de/ is het grootse weekblad van Duitsland en is eveneens in Hamburg gevestigd. Net zoals "Die Zeit" biedt het lange achtergrondartikelen. Het tijdschrift verschijnt ook in een Engelstalige editie.
5. Cicero http://cicero.de/ is een politiek magazine (Berlijn) dat zowel online, maar ook maandelijks in tijdschriftvorm achtergronden bij het politieke nieuws brengt.
6. Die Rheinische Post http://www.rp-online.de/ is een krant die nieuws brengt uit de deelstaat Nordrhein-Westfalen, en dus met name interessant als je zaken doet of wilt doen in dit Bundesland.
7. Die Neue Zürcher Zeitung https://www.nzz.ch/ is een internationaal gerespecteerde krant uit Zwitserland.
Kranten en tijdschriften die vooral economisch nieuws brengen of het nieuws uit economisch perspectief duiden:
1. Die Wirtschaftswoche http://www.wiwo.de/ is het grootste Duitse medium op het gebied van de economie, ondernemen, maar het besteedt ook aandacht aan thema's als techniek.
2. Das Handelsblatt http://www.handelsblatt.com/ heeft een wat bredere oriëntatie qua thema's als de bovengenoemde Wirtschaftswoche.
3. Bizzenergy http://bizzenergytoday.com/ beschrijft zichzelf in de ondertitel als "het economisch magazine voor de toekomst van energie". De onderwerpen waaraan dit medium aandacht besteed liggen dan ook voor de hand: financiële en economische ontwikkelingen met betrekking tot thema's als wind- en zonne-energie; waterstof en batterijtechniek in verband met mobiliteit en thema's als projectfinanciering en energiepolitiek.
4. Brand eins https://www.brandeins.de/ is een luxe opgemaakt maandblad dat elke maand aan een specifiek hoofdthema is gewijd. Enkele voorbeelden van thema's: "Mut", "Neue Arbeit", "Maschinen", "Marketing". Voor ons Nederlanders fijn: oudere uitgaven (vanaf 2016 en terug zijn deze online gratis te lezen).
5. Onpulson http://www.onpulson.de/ is een online-platform met vakinformatie dat zich specifiek richt op de doelgroepen ondernemers en leidinggevenden.
6. Das Manager-Magazin http://www.manager-magazin.de/ verschijnt naast de online-versie ook maandelijks in print. Zoals de titel al aanduidt richt het zich op managers van (met name) grotere bedrijven.
(Achtergrond)nieuws op de terreinen kunst en cultuur.Alle bovengenoemde algemene kranten bieden uitgebreide cultuurbijlagen over de onderwerpen kunst en cultuur. Enkele vooraanstaande voorbeelden daarvan zijn:
6. Die Zeit/kultur http://www.zeit.de/kultur/index
7. FAZ/Feuilleton http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/
8. Der Perlentaucher https://www.perlentaucher.de/ is een specifiek op cultuur gericht online-medium. Het beschrijft zichzelf in de ondertitel als "Das Kulturmagazin" en geeft elke dag een overzicht en een evaluatie van de inhoud van feuilletons van de grote Duitse kwaliteitskranten. Het biedt daarnaast door de eigen recensenten gemaakte boekrecensies maar levert die ook uit andere Duitse kranten.
Deutsche Welle
Eerder (op LinkedIn) heb ik al eens gewezen op de geweldige website van Deutsche Welle (DW) http://www.dw.com/de/themen/s-9077 . Deze website heeft tot doel om niet-Duitsers een zo breed mogelijk inzicht te bieden in de (Duitse) cultuur, politiek en het (internationale) nieuws. Daarbij is ook ruimte voor de verschillende meningen die over die onderwerpen in Duitsland leven. De website maakt gebruik van diverse media: korte video's, film en geschreven tekst wisselen elkaar af en vullen elkaar aan. Tevens biedt de Deutsche Welle (letterlijk vertaald "Duitse golf", waarbij golf gerelateerd is aan een radiogolf) diverse leerprogramma's in de Duitse taal. Ook tv-programma's zijn via DW te bekijken.
Wil je ook beter worden in zakelijk Duits?
Wil je liever een training volgen om dit soort fouten niet meer te hoeven maken als je met Duitsers communiceert in een telefoongesprek, een verkoopgesprek, via een presentatie of per e-mail? Kijk dan ook eens bij mijn trainingsaanbod. Ik bied altijd maatwerk, zodat je zeker weet dat je leert wat jij nodig hebt in jouw specifieke situatie.
Of neem meteen contact met me op.